Bez zjednodušování a nálepek
1. Podcast Institutu o školství a vzdělávání
Ve školství a vzdělávání se vyskytuje mnoho velmi různorodých situacích a názorů. Přestože se důsledně snažíme dění ve školách popisovat nezaujatě a prezentovat názory odlišných vzdělávacích proudů nezkresleně, tak občas můžeme situaci zjednodušovat. Velmi rádi budeme s posluchači diskutovat, kde jsme v kterém podcastu zjednodušovali a jak? Pište na:
hovory@inovativnivzdelavani.cz
1. Jak si nestěžovat
- Stížnosti na dění ve škole doporučujeme prvně podávat osobě, které se nejvíce týkají. Vyhneme se tím tomu, že v učitelích vzbudíme pocit obejdutí, který pro ně bývá silně nepříjemný a nebývají poté tolik schopní nebo ochotní pochopit, co potřebujeme řešit. Případně až poté eskalovat vedení školy.
- Vedení by mělo mít smiřovací roli v jakémkoliv konfliktu.
2. Co může a nemůže rodič, učitel a ředitel z právního hlediska
- Lidé mají nízké povědomí o tom, co od školy můžou a nemůžou očekávat z právního hlediska. Pokud by to všichni věděli kvalitně, tak by to předešlo mnoha konfliktům a zlepšilo harmonii ve škole.
- Rodič má od sametové revoluce výrazně navýšené práva. Učitel a škola výrazně snížené.
- Rodič má právo požadovat, aby děti nebyly ponižovány. Má také právo volby školy pro svoje děti.
- Rodič nemá právo požadovat po škole, co a jak učit. Škola deklaruje obsah a průběh svého vzdělávání ve svém školním vzdělávacím plánu. Rodič se může domáhat jeho naplňování.
- Rodič nemá právo nařizovat učiteli ani škole.
- Učitel má právo na důstojnou práci a na volbu vzdělávacích metod a přístupů, pokud je v souladu se školním vzdělávacím plánem.
3. Transformace školy
- Jak převést do praxe vizi školy.
- Jak vznikají školy. Jak rozdělit pravomoci.
- Jak to funguje v soukromých a jak ve veřejných školách.
- Co je to střední článek a kde už funguje.
- Dozvíte se tipy, jak můžeme ovlivnit to, co se učí děti ve škole.
4. Co jsou a nejsou kompetence a jaký je jejich smysl
- Co jsou to vlastně kompetence a zda-li se dají měřit.
- Jak a z čeho vzniklo kompetenční vzdělávání.
- Jaké jsou kladné a záporné stránky nově vznikajícího rámcového vzdělávacího programu.
5. Jak se daří i nedaří zavádět kompetence do škol
- Co se změnilo v roce 2005 v českém školství.
- Jak se daří zavádět kompetenční výuka do škol.
- Kde všude se dá učit kompetenčně.
6. Zpětná vazba
- Co je to zpětná vazba a co stížnost. Jaké jsou mezi nimi rozdíly.
- Co je klíčové pro efektivní komunikaci ve školním prostředí.
- Co zpětná vazba znamená a proč je tak důležitá.
- Proč za zdánlivě nevyžádanou zpětnou vazbou často skrýváme stížnost a jak tuto situaci překonat.
- Pro učitele je důležité vytvořit prostředí, kde se budou cítit příjemně, když jim někdo poskytuje zpětnou vazbu. Budeme zkoumat konkrétní kroky, které mohou učitelé udělat, aby tuto situaci podpořili a zlepšili kvalitu výuky.
7. Jak dávat zpětnou vazbu
- Dozvíte se, kdy a jak nejlépe dát zpětnou vazbu ve škole.
- Co mohu jako učitel dělat se zpětnou vazbou.
- Jaké jsou klíčové dovednosti a zásady týkající se poskytování zpětné vazby ve školním prostředí.
- Kdy je ten pravý čas a jak nejlépe komunikovat zpětnou vazbu ve vyučování.
- Co můžete jako učitel udělat se zpětnou vazbou, kterou sami dostáváte. Jak ji efektivně využít pro svůj vlastní profesní růst a zlepšení kvality výuky.
- Kdy a jak dát nejlépe zpětnou vazbu svému učiteli.