PŘEDNÁŠKY „JAK UČIT NA 2. STUPNI"
Do vašeho regionu přijedeme rádi uspořádat přednášku či debatu na téma „Jak učit na 2. stupni“. První cyklus přednášek proběhl před 2 lety v Praze a byl rozdělen do tří částí:
- Jak učit, aby výuka procházela hlavou, rukama a srdcem
- Co je důležité učit a co ne
- Kudy na to – jak to za stávajících podmínek převést do reality
Témata je možné shrnout i do dvou delších přednášek. Nebo je možné se zaměřit na jednotlivé dílčí téma (viz níže), které je pro vás zajímavé.
Možná témata k výchově a vzdělávání dětí na druhému stupni
- O vztahu rodičů ke svým dospívajícím dětem
- Puberta a co znamená pro výuku a výchovu doma i ve škole
- Výchova kluků a dívek v době dospívání – co potřebují kluci a co dívky
- Autorita učitele na druhém stupni – o osobnosti, hranicích, pravidlech a improvizaci
- Co děti v pubertě baví, co ne a proč. Co prospívá, co může být nezdravé nebo nebezpečné
- Jaká témata v jednotlivých předmětech a jaké aktivity rezonují s věkem dětí na druhém stupni
- Hodnocení, vnitřní a vnější motivace dětí v době před pubertou a v pubertě
- Kolik a co je třeba děti naučit z učební látky, co naopak není nutné
- Jak vypadá druhý stupeň v konkrétním typu alternativní školy (waldorf, montessori, svobodná, přírodní škola)
Možná témata k různým aspektům výuky na druhém stupni
- Svoboda a hranice – co je a není dovoleno, pravidla a jejich domlouvání, disciplína
- Kdo určuje, co se děje – co určuje učitel a v čem mají děti naopak volný prostor
- Práce s žáky, kteří v jakémkoliv smyslu vybočují, jejich postavení v kolektivu
- Vnitřní diferenciace ve větších nebo nehomogenních třídách, dělení na skupiny
- Spolupráce učitelů mezi sebou, sladění s vedením školy a s rodiči
- Prozkušování, výběr a doprovázení nových učitelů, vzájemné hospitace
- Jak dětem přiblížit podstatu přírodních věd – o přemýšlení a experimentování
- Jak dětem přiblížit podstatu společenských věd – o jednotlivci a společenství
- Jak vyvažovat intelektuální zatížení dětí pohybem a uměním
- Jak přivést děti k tomu, aby si toho mohly více a více rozhodovat sami
- Jak děti nadchnout pro matematiku a sladit různé úrovně žáků
- Projektové vyučování – výběr témat, příprava, realizace a reflexe, propojení s klasickou výukou
- Kritické myšlení na druhém stupni
- Smysluplná práce s elektronikou a mediální výchova na druhém stupni
- Zdravý rozvrh hodin a celoroční plán projektů – z pohledu dětí, učitelů i financí
- Jak prezentovat to, co děláme na druhém stupni, navenek – např. vůči úřadům nebo tatínkům